صفحه اصلی / آموزش / استاندارد آسانسور روملس یا بدون موتورخانه

زمان مطالعه : 9 دقیقه

استاندارد آسانسور روملس یا بدون موتورخانه

ارتفاع اورهد یا بالاسری یکی از مواردی که بسیاری از شرکت‌های آسانسوری همواره در محاسبه آن دچار مشکل هستند، و اهمیت آن هم زمانی مشخص می‌شود که در قسمت اورهد محدودیت فضا نیز وجود داشته باشد.

محاسبه اورهد

پخش ویدیو

استاندارد آسانسورهای MRL

به فاصله کف بالاترین توقف تا زیر سقف چاه رو اورهد یا بالاسری می‌گویند، برای اینکه بخواهیم این اندازه رو محاسبه کنیم، نیاز به یک پیش‌شرط مهم داریم:

ابتدا یک فاصله هوایی بین قاب وزنه و بافر وجود دارد و بعد از آن بحث فشردگی بافر که اگر بافرمان پلی‌اورتان باشد به‌اندازة 90% ارتفاع بافر فشرده می‌شود و اگر بافرمان هیدرولیک باشد به‌اندازه استورک نوشته شده بر روی پلاک فشرده می‌شود.

سایه انداز آسانسور چیست؟

یعنی ما اگر از بالا یک نوری روی هر قطعه ای داخل چاه بتابونیم سایه اش نباید روی کابین  بیفته. در این ویدیو آموزشی سمت راست سر بکسل ها با کابین برخورد داره پس سایه اندازش روی کابین ما افتاده. سایه انداز بیشتر از 15 cm نمیتونه باشه چون جایی که سایه داره ما میتونیم به وسیله نرده روی کابین اونجا رو از کابینمون جدا کنیم و نرده بیشتر از 15cm روی کابین نمیتونه ورود بکنه. زمانی که کابین ما روی لول طبقه آخر قرار گرفته باید اضافه ریلش رو حساب بکنیم.

ریل کابین ما با شاسی موتورمون سایه انداز داره پس شاسی موتور ما باید بالاتر از ریلمون قرار بگیره. تو این قسمت محاسبه میکنیم از کف کابین تا روی کفشک یک اندازه ای هستش که این اندازه به علاوه فشردگیمون به علاوه فاصله هواییمون میشه سپس به علاوه 0/1 +0/035 v2 میشه که برابر مقدار ریل مورد نیازمون توی پروژه است.

پس شاسی موتور رو حتما باید با یه فاصله ای با ریل بالاتر از این اندازه قرار بدیم. بعد از اینکه موتور رو شاسی کردیم کابین رو میاریم بالا تا قاب وزنمون روی بافر فشرده شده قرار بگیره. سپس باید چهار شرط بالای چاه رو بررسی کنیم.

  1. اضافه ریل که بعد از کفشک کابین تا انتهای ریل ما باید به اندازه 0/1 +0/035 v2 فاصله داشته باشیم.

2. محل ایستادن. هرجایی روی کابین که 12 سانتی متر مربع هستش که کوچکترین ضلعش 25 سانتی متره تا سقف بالا سرش به اندازه 1m + 0/035v2 باید فاصله داشته باشه.

3. تجهیزات. بلندترین تجهیزاتمون معمولاً نرده هست. که تا سقف چاه باید به اندازه 0/3 + 0/035v2 فاصله داشته باشه. نکته تو این قسمت اینه که با توجه به اینکه سربکسل ما با کابینمون سایه انداز داره سقف بالا سر کابین ما الان صفحه سر بکسل حساب میشه پس 0/3 + 0/035v2 رو باید اینجا اندازه بگیریم.

4. شرط مکعب. ما باید روی کابین به اندازه یک مکعب 50 در 60 در 80 سانتی متر روی یکی از وجوهش روی کابین فضا برای جان پناه داشته باشیم.

بعد از اینکه چهار شرط بالا رو با هم بررسی کردیم. باید ببینیم که محل سرویس و نگهداریمون روی کابین کجا هستش. این فضا باید یک فضای 50 در 60 روی کابین باشه. بهتره که این فضا سمت ترمز موتور باشه. بعد از اینکه این رو ما مشخص کردیم حالا باید شرایط MRL رو با همدیگه بررسی کنیم.

اولین نکته ای که هستش اینه که ببینیم پارک پلیتمون رو باید کجا فعال کنیم. پارک پلیت جایی فعال میشه که از محل سرویس و نگهداریمون تا زیر سقف 2 متر فاصله وجود داشته باشه که این حداقل فاصله است.

نکته بعدی که وجود داره اینه که وقتی توی این محل ایستادیم باید دسترسی کامل به ترمز موتور داشته باشیم. و همچنین هیچ چیزی توی مسیر ما ارتفاع کمتر از 1820 سانتی متر  برای رسیدن به این محل رو نداشته باشه.

تو این قسمت میخوایم نحوه خروج رو با همدیگه بررسی کنیم. ما دو مدل خروج داریم.

  1. خروج از درب طبقه آخر : ما برای اینکار پارک پلیتمون رو جایی فعال میکنیم که بین کابین و درب طبقه آخر حداقل 60cm فاصله وجود داشته باشه. یکی از بزرگترین حسنای این روش اینه که ما اورهد کمتری نیاز داریم. با توجه به اینکنه الان ریل کابین با شاسی زیر موتورمون و همچنین کابینمون با سربکسل سایه انداز داره از این روش نمیتونیم استفاده کنیم.

2. خروج از طریق دریچه : اگر شرایط ساختمونی بهمون اجازه بده که یک دریچه بالای خرپشتی داشته باشیم، یکی از بهترین روش های خروج دریچه است. این دریچه باید حداقل ابعاد 60 در 60 سانتی متر باشه. دارای یک درب بدون روزنه باشه و همچنین قفلی داشته باشه که از داخل به راحتی باز شه و از بیرون به وسیله کلید. 

همچنین باید مجهز به یک سوییچ ایمنی باشه. و زمانی که ما پارک پلیت رو فعال میکنیم از محل ایستادنمون تا دریچه ارتفاعی بیشتر از 50cm نباید داشته باشیم که اگر داشتیم باید یک نردبان تعبیه بکنیم. و از کابین تا دریچه بیشتر از 30cm فاصله وجود نداشته باشه.

حالا که ما دریچه رو توضیح دادیم باید بتونیم تو این محل تردد داشته باشیم. بهترین حالت اینه که کل مسیرمون حداقل عرض 50cm رو رعایت کرده باشه.

و همچنین ترجیحاً بهتره از طریق راه پله این مسیر رو تامین بکنیم. در صورتی که امکان نصب راه پله وجود نداشته باشه ما باید یک نردبان داشته باشیم. 

که این نردبان برای ارتفاع های بالای 4m نمیتونه استفاده بشه. و همچنین باید جوری نصب بشه که امکان برداشتنش وجود نداشته باشه. زمانی که ارتفاع نردبان بیشتر از 1/5m میشه حتما باید زاویه ای بین 65 تا 75 درجه داشته باشه.

عرض مفید نردبان حداقل باید 35cm و عمق هر پله نباید از 25mm کمتر باشه. و در صورتی که از نردبان قائم استقاده میکنید حداقل باید 15cm  تا دیوار فاصله داشته باشه و هر پله باید تحمل بار 1500 N رو داشته باشه. نردبان باید با نزدیک ترین پرتگاهش حداقل 1/5m فاصله داشته باشه.

3.9 13 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali

لطفا فیلم آموزش رو برای علاقمندان در سایت قرار دهید تشکر

amir

فیلم قرارداده شده دوست عزیز

Ali

منظورم فیلم دوره های برگزار شده هست، برای کسانی که نتونستن در دوره ها شرکت کنن.

کاشان درخش کویر

سلام
بسیار بسیار عالی و مفید
ممنونم از تیم پرقدرت جنرال